PUMPANJE GUMA DUŠIKOM
Zašto?
Zato jer gume punjene zrakom imaju dva nedostatka:
1. Zrak sadrži kisik (21%) koji potiče oksidaciju unutrašnje
stijenke gume te je na taj način troši i pretvara gumu u plastiku,
točnije, otvrdnjuje je. To progradira od unutrašnjosti prema van, dok ne
dođe do vanjske stijenke, ili vrlo blizu, kada guma eksplodira od
nemogućnosti da se suprotstavi pretlaku. Proizvođači guma se služe
raznim trikovima da uspore tu oksidaciju, što zaštitnim slojem, što
inhibitorima oksidacije, no uspijevaju samo malo usporiti neminovan
proces. Za više informacija kliknite na text.
2. Zrak sadrži vodu,
tj vlagu, koja je sadržana u kompresorima koji ne odvlažuju komprimirani
zrak. Ta vlaga, zajedno s kisikom, potiče oksidaciju felge, budući da
većina današnjih automobila ima tubeless gume, dakle nema zračnice koja
bi to spriječila.
Dodatni problem kod alu-felgi je stvaranje
aluminij-oksida (Al2O3) koji se formira u vidu sitne prašine na felgi.
Tijekom pumpanja/provjere tlaka na benzinskoj, mala količina zraka koja
izađe iz gume tijekom aktivacije mjerača tlaka uzrokuje turbulenciju u
gumi koja podigne tu prašinu i jedan mali dio izađe u mjerač tlaka. Ta
ista prašina se zatim tijekom pumpanja vraća nazad i nakon pumpanja može
ostati izmedju ventila i dosjeda ventila gume. To je uzrok laganom
otpuštanju zraka tijekom vožnje i zato se mora češće dopumpavati.
Način da se to spriječi je ugradnja metalnog čepa sa gumenom brtvom koji
to može spriječiti. Pored toga, vlaga mijenja plinsku karakteristiku
ekspanzije/kompresije zraka i to tako da je čini nejednolikom, tj.
nelinearnom, tako da povećanje temperature za 5-10 stupnjeva uzrokuje
različito povećanje tlaka ovisno o sadržaju vlage u zraku koji je u
gumi.
Prednosti punjenja gume dušikom su dakle u slijedećem:
- nema kisika, pa nema nagrizanja/oksidacije unutrašnjosti gume
- dušik je inertan plin, pa nema ni oksidacije felge
- nema vlage, pa nema povećane oksidacije felge i nema nejednolike/povećanje osjetljivosti temperatura/tlak
Iz ove tri glavne prednosti slijede i izvedene:
- povećano trajanje gume za 20-30%
- manja promjena tlaka ovisno o opterećenju/temperaturi, dakle
veće, uniformnije nalijeganje gazne površine i veća sigurnost u vožnji
- rijeđa/nepotrebna kontrola tlaka, naravno, uz ispravan ventil i kvalitetan (metalni) čep.